söndag 2 maj 2010

Frösådd och gerilla gardening



Min mamma har tre upphöjda odlingsbäddar i sin trädgård. Jag har tidigare odlat i en av dem men i år har jag fått lov att använda två. Vi har en del frön sedan tidigare men jag har också kompletterat med en del nya. Alltså, jag är ju inte vidare erfaren eller duktig på att odla, men jag har nog ändå fått med mig lite av min mors odlingsgener, för jag är inte helt handfallen. I år tänkte jag att jag skall försöka skapa estetiskt tilltalande och färgmässigt sammanhållna odlingar. I den ena lådan har jag sått en brunblommande buskkrasse och bredvid den salladslök, majrova och flerfärgade morötter. Dem har vi haft förut och de är så roliga att skörda. De är vita, gula, orange och vinröda. I motsatta änden av lådan har jag sått blekgula låga solrosor och likaledes låga men brunaktiga solrosor. Grönsaksraderna gjorde jag inte raka utan kurviga. Kanske blir det fint, kanske ser det knasigt ut, men det får jag snart reda på, bara växandet kommer igång.
I den andra lådan började jag med helt vit gurkört i ett hörn och en ljuvlig pionvallmo som skall bli blekt rosalila i den andra hörnan mot söder. Därefter kommer vit mangold, en hemmafröad okänd och sedan en rödstjälkig mangold. Resten av lådan skall fyllas med vaxbönor, lila bönor och sockerärtor, men de skall sås senare, och om det blir som det står kommer en sort att bli hög medan de andra som skall stå framför är lägre. Jag hoppas att det kommer att se fint ut, men jag är inte säker. Återkommer med bilder och rapporter allt eftersom det händer något.
Jag såg ett inslag om gerilla gardening i programmet Sverige! tidigare i kväll. Jag tycker det är riktigt bra att folk tar saken i egna händer och odlar upp wasteland och förskönar i parker och rabatter som har kommit lite på undantag. Som de sa i inslaget, parkförvaltningarna har oftast inte så mycket pengar att de hinner sköta om allt så bra som de borde, så att få lite hjälp av frivilliga krafter, borde inte vara fel, även om det i lagen är förbjudet att ta sådana initiativ utan lov. När jag ser mig omkring här på Guldheden i Göteborg, är det mycket som inte sköts. Vissa bostadsområden, speciellt de som förvaltas av ett av de kommunala bolagen, har verkligen fina planteringar med spännande och varierad växtlighet, medan vi som bor i det andra bolagets hus har små lådor med penseer och tagetes och annat trist och konventionellt. De har gjort vissa planteringar här och var, men jag har en känsla av att de inte sköts mer än något år, sen får perennerna klara sig själva så efter några säsonger set det mesta rätt risigt ut. Synd synd tycker jag och ja, jag har funderat på vad man kan göra utanför huset vi bor i, men samtidigt vet jag inte om jag har lust att lägga ner tid på det. Det får nog räcka med att jag nu skall se efter det jag satt hemma hos mor, med vattning och passning och fiberduk och sen att sköta om de olika plantorna på bästa sätt. Ja det blir nog tillräckligt ansvarsfullt för mig den här gången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar