måndag 3 januari 2011

Vi får leva med vintern ett tag till





Jag börjar tröttna på kylan framför allt. Snö okej, det gör att mina ljussökande ögon och min ljuslängtande själ mår bättre. Men att vi haft vinter sen november och har två månaders vinter kvar känns sådär. Jag jobbar med mått och sport just nu. Helt okej men längtar till mitt ljusa kontor och mina textildesignuppdrag. Bra att göra ett uppdrag där jag kan dra nytta av alla mina sport-designår, men jag vet varför jag har tagit mig vidare och det känns riktigt bra att det blir så tydligt.
Inte gör jag något handfast heller, mer än jobbar. Har inte sytt ett stygn på något textilprojekt sen i början av december. Jag läser böcker. Just nu Amos Oz En berättelse om kärlek och mörker. Väl skriven, en varm, lätt humoristisk ton när han skildrar sina släktingar och deras väg till Israel innan det var Israel. Intressant att läsa om statens uppkomst och utveckling under 30-50-talet och hur alla de olika människor som flyttat dit sett på varandra. Lite som man kan tänka sig USA:s olika invandringsvågor. Läs Dragspelsbrott av Annie Proulx för att följa dem, också en mycket bra bok.
Nu är det nytt år och jag tycker om nystart och att vi vänder mot vår. Såg rosavita blomarrangemang på nyårsdagen i konserten från Wien. Sockrigt vårlikt. Längtansfullt. Dansklänningarna mer subtilt färgsatta i sköna trötta pasteller och smutsiga neutraler med underkjolar i starka tyllfärger mellan neutralare underkjolslager. Vacker genomfört och inspirerande.
Lite nyårsfluff med fyrverkerier. Jag tror det var ovanligt mycket i år eller så var luften speciell och förmedlade alla bollar och allt sprakande på ett extra magiskt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar