fredag 7 januari 2011

En gammal favorit och en nyare


Jag kommer fortfarande ihåg först numret av British Vogue som jag köpte som tonåring på 70-talet, ja eller jag kommer ihåg omslaget. En mörkhårig kvinna simmar i ett turkosblått vatten med en starkt rosa hibiskusblomma i håret. Den färgkombinationen har etsat sig fast på näthinnan och varje gång jag ser dessa två färger tänker jag fortfarande på den bilden. Jag tror till och med att jag sparat omslagsbilden även om själva tidningen slängdes vid någon av mina välbehövliga rensningar för flera år sedan.
Genom åren har jag med ojämna mellanrum kostat på mig Vogue och frossat i bilder och texter, ibland tagit avstånd men ofta mest njutit av det jag sett och läst. Med utflykter till italienska, amerikanska och någon gång franska Vogue, är det alltid den engelska upplagan jag återvänder till.
Cover är ett nyare, coolt och lite rockigt dansk modemagasin med mycket inspiration och intressanta artiklar om konst, litteratur, film och förstås om mode och design-världen, i Danmark och i världen. Att läsa den gör att man får öva på att förstå danska också, och det tycker jag om. Förhoppningsvis har man lättare att förstå talad danska om man läst orden och tänkt till om betydelser och sett likheter och olikheter mellan svenskan och danskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar