lördag 22 januari 2011

motreaktion


Jag är kvar på Formex i mina tankar. Som vanligt är det roligt att plocka med sig kataloger och bilder och broschyerer. Man får inspiration och ser hur olika företag presenterar sina produkter. I år delade Jeanne d' Arc Living ut gratistidningar i massor. Det verkar som de överproducerat sina magasin och nu gav bort dem i stället för att lämna dem till återvinning. Jag plockade till mig ett par nummer, tänkte att det säkert finns en del fina bilder att spara, men jag blev helt förundrad över hur makalöst trist och likriktat innehållet är. Shabby chic släng dig i väggen! Jag vet inte om detta magasin är nåt slags formalistisk bibel för alla älskare av stilen, men hur trist sammasamma får det bli?! Vitt, avskavt, fattigmanssilver, hortensior, gamla mossbelupna blomkrukor, växthus, spetsar och volanger, en och annan gråvit rand, broderier, virkat, zink förstås. gråtonat lila, blekt rosa, lavendel, rosmarin, oxiderat, speglar och ramar med rak nederkant och rundade toppar, gamla foton och urblekta tryck....pust...alla reportage och annonser flyter in i varandra, avlöser varandra, cementerar en look som kanske i lite mer personlig form kan vara fin, men här blir extremt trist, helt enkelt feg och opersonlig. Förlåt alla sålda, men jag får lätta uppstötningar när jag bläddrar i dessa magasin. Här en kommentar från verkligheten...

3 kommentarer:

  1. Hejja Elisabet!!! Så härligt ärligt och roligt skrivet. Håller med dig till 100%
    kramis

    SvaraRadera
  2. Jo, man får för mycket av det "goda" här. Hurra för lite mer färg! Och bra att du vågar säga vad du tycker!!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Ibland står alla dessa magasin och bloggar mig upp i halsen! Det verkar inte vara någon som vågar välja något själv, man förljer ängsligt en mall. Har man sett en har man sett alla!
    Men du var gör den läckra krukan i städvagnen ?
    Här är en bild på två sådana krukor som jag har:
    http://www.flickr.com/photos/gunnels/5402311224/

    SvaraRadera