tisdag 2 mars 2010

Återvunnen kudde får nytt liv


Nu är min kudde klar. Från att ha legat oklädd i en kasse i flera år har den äntligen fått ett överdrag. Som jag nämnt tidigare hittade jag några linnedukar på Sarons loppmarknad. Dem har jag använt till själva kudden. Baksidan är sydd remsor med en enkel maskinkviltad slinga i rött över en av skarvsömmarna. Framsidan av duk med borttagna korsstygn, som sedan täckts med jo-jo-snurror i ett randigt tyg som blivit över från ett annat projekt och i ett paisley-mönstrat tyg som varit en herrskjorta. Jag tycker om mönstermixen och placeringen av de randiga snurrorna. Kudden är inte stor, knappt 30 x 40 cm. En gång var den nackstöd i en Bruno Mathsson-fåtölj från 1936 som jag sålde på Bukowskis Moderna för några år sedan, eftersom den stackars stolen bara fick stå i källaren år ut och år in. Vi har ett compact-living-boende, visserligen 4 rum, men de är inte stora och några halvfunktionella möbler som bara står har vi inte riktigt plats för. Nu skall kudden kanske placeras i kökssoffan eller i sovrummet, men först får den följa med till Lapphexornas månadsmöte och bli visad där på torsdag kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar