söndag 14 mars 2010

Skall jag brodera?


Jag har börjat brodera igen.
Det är väldigt många år sedan jag sydde något, typ 30 år, och jag har varken saknat det eller haft lust att börja igen. I Lapphexorna, min kviltförening, är det flera som är väldigt duktig på att förstärka sina verk med broderade inslag, eller som använder broderier som en stor del av de verk de skapar. Kanske har detta gjort att jag långsamt börjat tycka att det åtminstone kunde vara roligt att testa lite broderi igen. Jag syr med svart, citrongult och neonrosa på en bit linneduk. Jag får se om det blir bra, men det är mest för att träna på stygnen och känna mig för.
Jag fick faktiskt tag på den riktigt starka rosa färg jag sökte, men inte i bomull utan i polyester. Bomullsfärgerna var mycket mjukare och mer som de nyanser jag normalt skulle välja, men nu behövde jag en riktigt lysande nyans till det svarta och linnefärgen, för att få fram en hårdare och mer stram känsla. Vi får se vad det blir. Snart kryper jag upp i soffhörnan i eftermiddagssolen och syr några stygn till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar