fredag 25 april 2014

Statusuppdatering

I en period av ofrivillig arbetsbrist försöker jag använda tiden på bästa sätt. Just nu maniskt syende på lapptäcksprojektet bondgårdskvilt. Toppen klar, kanter med tyg från Quiltstudion, baksidan klar, av enfärgad superorange lakansväv ur mammas gömmor, plus liten infällning av de två sista blocken och lite skarvning/ länkning till toppen, bomull/ polyestervadd emellan, även den från Pia på Quiltstudion. Jag kröp igår omkring på golvet i vardagsrummet och nålade, sträckte och tråcklade ihop hela paketet. Kvilten såg väldigt stor ut på golvet, ungefär 170 x 180, men uppe i en fåtölj ser den mer hanterbar ut. Jag hann även börja kvilta runt två av blocken innan jag gav upp sent igår kväll.
Denna gång testar jag två nya arbetssätt som jag tidigare inte prövat på. Det första är att sätta en bred kant runt ett mittparti, vilket jag inte velat göra tidigare, men här hade jag inte val om jag ville gå upp i storlek, och det känns fint med de enfärgade partier som jag lade in där blockfärgen låg för nära kanttygets färger. Kommer att synas sen när hela kvilten är klar och fotograferad.
Det andra nya för mig är att kvilta i sömmarna i stället för bredvid eller med andra former. Eftersom täcket är så mönstrat och jag med blockens form ville strama upp det, vill jag inte röra till det igen med kviltningen, utan testar att bara följa formerna. Jag tänker även kvilta kanten på samma sätt, alltså att kvilta i blockens form även runtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar