fredag 18 april 2014

På bondgården...

...var temat för vårt senaste lapplotteri i Lapphexorna. Jag tänkte först att jag inte skulle ta med någon lapp för jag ville inte vinna, sen tänkte jag att naturligtvis skall jag ta med en lapp så den som vinner får en större hög tyger. Jag hittade ett rödorange tyg med chilifrukter som egentligen är min dotters, som jag tyckte passade och var lagom föreställande. Jag är inte så förtjust i tyger med föreställande motiv (förutom blommor, ränder, rutor och prickar), så jag har väldigt få såna. Vem vann om inte jag, och där stod jag med en stor hög tyger med får, ankor, höns, kor, fjärilar, redskap, lador, grönska, frukter och grönsaker. Smått chockartat.
När jag kom hem på kvällen var jag tvungen att lägga ut tygerna för att se om det fanns gemensamma nämnare mellan olika lappar och började sortera, först efter färg, men det blev rätt tråkigt, lite grönkallt, lite beige, sen efter teman, i par, och då tyckte jag jag fick till en ganska bra grundtanke.
I förrgår kväll satt jag och kollade igenom en del av mina blogglänkar och gick in på Amy Butler som precis lanserat sitt andra webb-magasin. De är förresten så fina och inspirerande, så gå in och bläddra i dem eller ladda ner dem till din iPad om du har någon. Där fastnade mina ögon i alla fall på en liten bild i en större annons. Bilden föreställde ett lapptäcke med ett block jag inte sett förut, det var grafiskt och minimalistiskt. Kanske det kunde passa till mina "grilliga" tyger, strama upp dem? Jag kände också när jag såg bilden, att jag måste komplettera med lite varmare färger för att balansera upp det kalla uttrycket som lapphögen hade. Jag plockade fram lite mer chilifrukter plus några till varmröda och rostfärgade plus gulgröna, varav ett par från mina "tacktyger". Nu kändes det mycket bättre.
Fördelen med detta block och att ha så många olika tyger, är att jag lätt kan kombinera och skära till några block lite då och då. Det går snabbt att sy ihop dem och är kul att se resultatet och att tänka sig hur det skulle kunna bli när det blir klart. Proportionerna blir lite annorlunda eftersom jag har minimåttet 20 x 20 att utgå från, men effekten kan jag få till. Se här både suddig förebild och min arbetshög! Påskhelg, välkommen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar