fredag 18 april 2014

Rött, blått och vitt

För ganska länge sen berättade jag att jag höll på med en kvilt med "äppelskrottar", apple cores. Jag fick låna en mall av en Lapphexa och skar till en stor hög lappar. Tänkte jag skulle göra en dyna till vår lilla kökssoffa, men kände sen att färgerna inte passar där och att vi nog inte vill ha soffan kvar så länge till. När jag löst tygförvaringen tar vi bort soffan, så varför sy en avlång dyna?
Jag började om och ockuperade köksbordet i ett par dagar medan jag komponerade och skar till fler lappar. Nu blir det 13 lappar x 13 rader i mitten och förmodligen en mer enfärgad yttre omgång med "skrottar" runtom. Det är lite pilligt och tar tid, så bondgårdskvilten känns så lätt att smita emellan med, men jag tycker det ser fint ut med endast de tre färgerna rött, blått och vitt och kombinationen av dem. Jag tycker också att jag har hittat både nya och gamla väldigt fina mönster blandat med favoriterna prickigt, randigt och rutigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar