lördag 4 maj 2013

Tillbaka till pelargonerna

Jag har haft ett par år när jag inte känt mig speciellt intresserad av mina pelargoner, eller nya för den delen. Flera har dött, jag har slängt moderplantor efter att ha tagit skott av de jag gillar, och nu har jag koll i mina fönster. Har redan köpt två nya sticklingar, en med laxvitstrimmiga blommor och en som ännu inte fått lov att blomma, plus en större ljust lila med mörka blomstjälkar och en lustig buskig pelargon med krusiga blad och rödvita blommor, döpt efter en klassisk glasstrut jag redan glömt namnet på. Har skolat ut några av dem redan. De står och kämpar i kyla och blåst på balkongen, men nu har de vant sig vid att vara ute. Det syns på bladen som får en annan styrka och ett annat djup i grönskan när de kommer ut.
Årets balkong kommer att bli mer blommig än på länge. Vita Cosmos, svarta petunior, chokladblomma, plus de olika pelargonernas blomfärger. Skall försöka få till det lite snyggt trots eller kanske med hjälp av blommigheten. Pelargonerna på bilderna skall inte ut. De får stanna inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar