måndag 5 april 2010

Selvedge Magazine om kviltning och lapptäcken


I nummer 33 av Selvedge finns många intressanta artiklar om lapptäcken och kviltning. Intressant att läsa om från ett brittiskt perspektiv. Artiklarna rör både gamla lapptäcken och nya verk av artister som använder kviltteknik för att skapa. Jag tycker deras artikel om kviltKONST eller inte konst är intressant. De ifrågasätter vad som är konst och vad som är konstnärligt hantverk och menar att många känner sig kallade att benämna sina verk konst utan att samtidigt acceptera att de då också bedöms som konstverk och kan få kritik utifrån ett konstperspektiv. De ger vissa slängar åt den amerikanska kviltindustrin och menar att mycket av ursprungskänslan och känslan för hantverket gått förlorad på den marknad som uppstått runt lapptäckssömnad. Vad säger man egentligen bäst på svenska? Allt som görs är ju inte täcken. Lapparbeten (patchwork) eller kviltar? Jag har lite svårt att få något ord att kännas riktigt bra. Nåväl, numret är spännande, lärorikt och inspirerande att läsa och jag kan verkligen rekommenderar det. Tidskriften brukar finnas på Press Stop. Den sticker ut bland de rosa-lila-gröna mer grälla textilhantverkstidningarna, med sin kvadratiska form och mer formsäkra layout. Tyvärr är den också mycket dyrare...
Jag har lånat en bok på vårt Lapphexbibliotek, som jag behållit lite för länge, men eftersom den inte varit utlånad på tio år, hoppas jag ingen saknat den ännu. Den handlar om provencalska kviltar och hur de använde tekniken till att skapa täcken men också fantastiska klädesplagg. Fina bilder och intressant historieskrivning och mycket inspirerande. Den heter Quilts of Provence-The Art and Craft of French Quiltmaking och är skriven av Kathryn Berenson, och för alla som tycker om att läsa om textilhistoria tror jag den kan vara väldigt inspirerande. Så mycket vackra gamla tyger det har funnits. Tänk om man hade tillgång till sådana, om så bara för att titta på och njuta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar