söndag 21 februari 2010

Snöig lördagspromenad till Sarons loppmarknad

Jag gav mig ut på lördagmorgonen i snöyran för att leta linnetyger eller handdukar eller dukar sydda av linne. Jag har bestämt mig för att göra ett kuddfodral i just linne, med rödmönstrade jojo-snurror på ena sidan. Linne, både oblekt och blekt och i ljusa tvättade färger känns väldigt intressant just nu, och att hitta använt material ger en skönare känsla än att köpa nytt.
Jag hittade en vacker vit linneduk med grå-beige korsstygnsbroderier. Den klipper jag inte sönder. Den får finnas som inspiration till mönster, eller bara vara en vacker duk.
Hittade också tre mindre linnedukar i olika nyanser, varav en var broderad med brunt och orange, men jag använder kanterna till mitt kuddfodral. De klipper jag isär och syr ihop till grundkudden på vilken jag sen skall placera rödvitrandiga jojoar och paisleymönstrade dito. Det ena tyget rester från mitt 70-talslapptäckes baksida, de andra från en skjorta som jag redan en gång sytt om från originalet, men nu kasserat. Det kommer att bli vackert. En stram neutral linnebakgrund till de rödvita dekorationerna...bilder kommer när jag är klar med kudden.
Jojoarna sydde jag klart ikväll, så nu har jag bara resten kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar