tisdag 23 juni 2015

Skörd från min odlingslott

Trots den sena och kalla våren växer vissa grönsaker så det knakar. Jag har börjat skörda spenat, rädisor, pak choi och frissésallad. Sått mer och förgror fler salladshuvuden här hemma. Jag skall försöka se till att jag sår nytt och kan skörda länge. Vissa frösådda grönsaker som mangold är långsamma. De saknar nog värmen.
Det känns gott att vara vid lotten och fixa och pula. Igår grävde jag upp mina tulpanlökar då jag just läst i Trädgårdsliv att de trivs bäst och varar länge om de förvaras torrt eller får stå torrt. I våra land är det ganska blött så nu får de ligga och torka och vänta på höstens plantering.
Jag har inte bara grönsaker utan har även satt blomstermorot, läkevänderot och läkerudbeckia, plus de fina alliumlökarna som reser sig högt över grönsakerna och skapar en extra dimension. Skall bli spännande att följa utvecklingen under juli månad. Se bilder från midsommarhelgen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar