fredag 12 juni 2015

Min väg, från inspiration till idé till färdigt verk


Såhär skrev jag om vägen till min lilla anspråkslösa flagga, bonad, vimpelremsa:
2011 på tygmässa i Paris köpte jag en fin bok om kimono med starkrosa omslag bakom mörkare kimonos.
2013 på kviltmässa i Birmingham köpte jag till min egen förvåning flera tryckta blommönstrade japanska tyger i fina färger.
2015 i maj sydde jag äntligen klart ett fodral till min surfplatta. Där använde jag några av de japanska tygerna.
Medan jag sydde tog jag fram och bläddrade i min kimono-bok och påmindes om de fina bilderna, tygerna och den snygga layouten.
Gick förbi en sushibar på Kungsgatan som känns väldigt genuint japansk i sin stil och noterade detta.
Lånade en annan bok om kimonons modernare historia. Den bara stod där i ett ställ och fångade min blick. Indigoblå kimono på omslaget.
Lapphexornas månadsmöte i maj med tygförsäljning. Åsa Wettre hade rensat ut en hög superfina indigofärgade, ikatvävda japanska tyglappar. Min puls steg. Vissa tygbitar hade inslag av rosa och senapsgult. Bara måste ha sa magen.
Hittade samma kväll i en stor scrap-hög en bit blåvitrandig flanell med samma blå och vitgrå färgton som lyxtygerna och där föddes något.
Jag kände att jag ville göra en flagga eller vimpel där jag lagrade tyg och sydde ihop dem med täta stygn, inspirerade av japansk sashikosömnad.
Plockade fram tråd av olika slag: neonrosa glansig syntet-DMC, senapsgult moulinégarn och glansig beige maskinbroderitråd med färgduttar.
Skar till remsor i flanellen till baksida, en gammal linnehandduk blev mellanlager och de japanska tygbitarna skar jag, och skarvade där det behövdes, till fem långsmala remsor.
Köpte neonrosaröd acrylfärg till bambukäpp och neonrosa snodd till upphängning och körde igång sömnaden.
Under arbetets gång läste jag på nätet att engelska Vogue och fotografen Tim Walker gjort ett modereportage från Bhutan. Såg bilder på hans hemsida och bara måste köpa tidningen. Magiska bilder. Buddhistiska vimplar. Munkar i färgstarka groteska masker. Berg dimma solljus tempel och bondgårdar. Fantastiska plagg i en suggestiv miljö. En kappa i vitt med många röda dragskosnoddar knutna och hoprynkade över plaggets yta. Galet fräckt. Där kom sista inspirationen till upphängningen. Jag förstärkte med en extra snodd och dubbla knutar för en tydligare effekt. Reportaget från Bhutan finns i VOGUEs majnummer och några bilder på Tim Walkers hemsida, timwalkerphotography.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar