tisdag 1 oktober 2013

Läsa, virka, jobba, odla, sy, drömma om tid

Min höstläsning. Norén först. Försjunker i hans på nåt sätt avklarnade och rytmiska språk. Blir lugn av att läsa hans tankar även om han själv just nu i dagboken är väldigt stressad, eller hans tid är så fylld av sånt han måste klara av, avsluta, gå igenom, fördjupa sig i, leva med. Knausgård får vänta. Bara omfattningen av dessa två böcker ställer krav på mig, men inga jobbiga krav. Jag vet att jag kommer att njuta under hela hösten. Och detta var innan bokmässan. Även från den kom jag hem med några nya böcker. Fick tre för volontärjobb i monter, tack Thomas på Lindelöws bokförlag, men köpte också en bok om jord, ett par tunna romaner och två böcker om virkning från Hemslöjdens förlag. Jag har spanat in dem en tid och nu hade de paketpris så det blev båda. Satt igår kväll och klurade ut mönstert till en form av mormorsruta . Kändes ungefär lika komplicerat som att tyda dotterns mattetal, men jag är på god väg genom beskrivningen.
Kolla den lilla lavendelblå och syrligt gröna minirutan som ligger ovanpå mönstret i boken av Maria Gullberg. Kanske blir den klar ikväll. Det är bara en testruta, men resultatet skall bli som på bilden, när man gjort några rutor till.
Ungefär som på bilden känns mitt liv. Hantverk just nu med virk-sug och nya Hemslöjd som kom idag och handlar om återbruk, min sekreterar-pärm för Odla Guldheden, hur man kan rita skugga under citroner för min dotters räkning, låda med Pantone färgkort till Canada Goose Home, nya Elle Interiör för symbolisera inredningsintresset och jag håller på att planera nästa veckas första lektion med designstudenterna på Nordisk Designskola på pappret i högra nedre hörnet. De skall bli introducerade till designprocessen och innan de startar sitt riktiga långa projekt skall de få göra en minkollektion för ett existerade varumärke, som en lite uppstartsworkshop. Det skulle jag också vilja göra. Göra en snabb research för att förstå varumärket, sen hitta inspiration och utifrån den sätta igång sitt skissande.
När det är så mycket på gång samtidigt gäller det att hålla tungan rätt i mun bolla rätt uppgift i rätt tid med rätt resultat. Men det är spännande och stimulerande även om det är lite väl splittrat ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar