onsdag 4 september 2013

Lapphexornas vykortsutmaning

Varje år får vi en utmaning av något slag. De varierar mycket år från år och kan vara bundna till en färg eller vissa tyger, men alltid med ett personligt tillägg. Förra året skulle vi sy en 25 x 25 centimeters kvadrat där vi tolkade oss själva som Lapphexa. Det var till vårt tjugofemårsjubileum. Till i år krympte vi formatet ännu mer och utmanade våra medlemmar att sy ett vykort. Allt annat har varit helt fritt. Kul tyckte jag först. Svårt tyckte jag sen. Jag satsade hårt på två motiv jag fotograferat, ett från Ålborg och ett från Paris, men sen tappade jag lusten totalt. Den kom inte tillbaks förrän vi var i Birmingham och jag kom på att jag skulle sy en hälsning från Festival of Quilts där jag använde tråd, paljetter och tyger därifrån. Linnetygerna och det gula mellanlagret hade jag hemma men allt som finns på ytan är nytt. Jag kallar kortet för textilt klotter för jag har bara sytt och låtit det växa fram efterhand. Hade en skissartad idé om Birminghams centrum snett nere till höger (den rosa fyrkanten bakom linneremsan) och mässområdet snett uppe till vänster (den mörkare rutan) och järnvägen däremellan. Utifrån den idén har resten fått växa fram och förändras under arbetets gång. Det har varit väldigt roligt att leka och känna sig fram och att sy dit paljetter var helt oväntat en njutning och nästan beroendeframkallande. Vykortet är 15 cm brett och 11,5 cm högt och har helt råa kanter överallt och jag har medvetet repat upp vissa bitar lite extra för att få till en mer skräpig effekt. Mina inköpta trådar är helt underbara och jag tycker verkligen mycket om mixen av de lite grövre melerade kvilttrådarna och de neonfärgade syntettrådarna. Jag är nöjd med mitt klotter.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det låter som en kul men klurig utmaning, att sy ett vykort. Ni i Lapphexorna måste få in många olika och spännande vykort! Ditt kort med inspiration från Din Birminghamresa är läckert!

    Dollandesign

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det är ju precis så den kreativa processen funkar. Man börjar i en ände och slutar på ett helt annat ställe än man tänkte sug från början. Ditt "klotter" är så läckert!
    Kramen! Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är roligt att leka när man släpper taget men ändå styr sina idéer i den riktning man vill. Må så gott och lycka till med ditt!

      Radera