onsdag 18 maj 2011

Vimplar av "skräptyger"



Härom kvällen tänkte jag full av eufori lägga ut bilder på mitt just avslutade flaggspelsprojekt, MEN Blogger låg nere för maintenance, så jag fick stilla mig.
Egentligen är det inte så märkvärdigt. Allt emellanåt får vi i Lapphexorna tyger och tygprover, från företag eller privatpersoner, att dela ut till medlemmarna. Till vårt årsmöte hade vi en mängd gamla prover och hängare från Borås Väveri som vi fått från före detta chefsdesignern Inger Ekelin och Borås Textilmuseum där hon nu jobbar.
Varje deltagare fick varsin påse med slumpvis sammansatta tyger. I min låg bland annat prover på tryckta tyger från tidigt sjuttiotal (gissar jag) i nylon och polyester. Helt omöjliga kvaliteer för något ”seriöst” projekt, men kul att göra något av i alla fall.
Kanske ett litet flaggspel kunde vara något? Tygproverna var så små att de fick en vit baksida så det blev en del skärande och skarvande och sömmande innan de små vimplarna låg färdiga framför mig. När jag hade meckat klart med den inbördes ordningen tyckte jag det behövdes något mer och kände att vita lite större träpärlor skulle var fint att sätta mellan vimplarna. En sådan idé kräver tur och tillgång till affär med pärlor. Jag gick till först bästa och det var Panduro. Där fanns förstås inga vita träpårlor men jag hittade en burk med trött pastelliga rosa och mintiga pärlor blandade med starkt orangea. Kändes bra redan i butiken och blev just så fint som jag hoppades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar