onsdag 18 maj 2011

Återfunnet tyg


Jag håller på med ett galet projekt som säkert påbörjades för två år sedan.
Ofta väcks mina idéer av en färg eller ett tyg eller en bild och utifrån det börjar jag i huvudet utforma det jag vill sy.
Jag kommer ihåg att jag ville byta färgskala. Efter att ha sytt en del av gamla tyger i klara 70-tals-färger, ville jag göra något annat. Hittade och köpte en del tyger i brunt, ljusblått och milt gulbeige och började bygga utifrån det. Gunnel Wright, en alltid lika inspirerande medlem i Hexorna, propagerade i samma veva för att sy på papper och jag gick hem och klippte till stora ringar av tidningspapper. Dessa fyllde jag med solfjäderslika strimmor av många olika tyger tills alla ringar var klara. Tanken är att de skall ligga på en botten av andra mönstrade tyger, i en lite annan ton, nämligen blekt rosa-lila.
Det har varit meckigt för jag har inte följt några smarta lappsömnadsregler utan bara sytt. Och jag har inte haft tillräckligt med bottentyger för att lägga ringarna på hela rutor, utan jag har varit tvungen att lämna ytan under varje ring tom men ändå fått det att se ut som de ligger på hela rutor. Solklart?
Det gör inget om ni inte förstår men jag ser att det kommer att bli väldigt fint när det blir klart. Projektet har dock legat åt sidan ett bra tag då jag inte haft tillräckligt av ett av de tre tyger jag använder till bakgrunden. Låter kanske inte så svårt, men då tyger är ett Liberty-print från 70-talet, som inte finns i produktion idag, har det gjort mig lite bekymrad. Dock, jag har rådbråkat mitt minne och efter ett tag kom jag ihåg att jag hade en knasig volangkjol i slutet av det årtiondet där jag kanske hade använt det tyget. Jag har sparat en del gamla kläder i en resväska i källaren, och när jag gick igenom den fann jag kjolen och där fanns verkligen ett par stora bitar av mitt efterlängtade tyg. Så nu är jag snart igång igen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar