onsdag 22 september 2010

Paris i mitt hjärta



Vad mer kan jag säga. Underbara dagar. Svala morgnar och soldränkta varma eftermiddagar. Färger och svulstiga former. Ljus och skönhet. Förgyllda ornament överallt. Inspiration till mycket. Ljuvliga tyger på Première Vision. Intressanta och inspirerande rundvandringar på Musée d'Orsay, Orangeriet och Louvren. Dagar på stan med spännande butiksbesök och mycket fotoinspiration. Studiebesök på Hermès och Massaro (legendarisk skomakare som tillverkar Haute Coutre-skor åt bland annat Chanel). Helt underbart och fantastiskt att se deras gamla verkstäder, verktyg och maskiner. Stolhet, tradition och yrkeskunnande ut i fingerspetsarna.
Har handlat böcker om Toile de Jouy, kimonons historia och om Christian Dior (vi såg en utställning med mode från 70- och 80-talet. Slutade med Romeo Gigli och Sybilla, två av mina designikoner från 80-talet, som bara verkade under ett fåtal år).
Dessutom fann jag fint Liberty-tyg, läckra petrolblå skor från Camper, en ljuvlig stor strukturstickad halsduk i grått plus att jag köpte hem en liten ask med macaroner från Laduree till dottern, som läst om dessa små kakor i någon modetidning. Mums för gommen. Se här två bilder med porslin i samma färger men i helt skilda stilar. De strama från Sabre Paris, www.sabre.fr, och de klassiska från Hermès. Får bli min sammanfattning för kvällen.

1 kommentar:

  1. Å det låter som att du har haft en underbar och lärorik inspirationsresa till Paris!! Hade gärna varit en liten fluga på din väska! KRAMEN!

    SvaraRadera