onsdag 29 september 2010

Dygnet HAR för få timmar


Men hur skall jag få ihop min tid, mitt liv! Just nu vill jag få tid för teori och eftertanke. Ta in information, fördjupa mina kunskaper och söka nya. Ser att det verkar finnas en rörelse mot att få in mer djup och visa på erfarenheter från tidigare generationers konst och verk i dagens mer alternativa modepress. Sitter just och läser OM tidskrifter i en gratistidning (SID.)...The Gentlewoman...Acne Papers...en för mig helt okänd spanskitaliensk inredningstidskrift som heter Apartamento som har en egen inredningsestetik, inte olik The Selbys, alltså mer verklig, stökig och "vanlig". Vill läsa och kolla in. Skönt med ambition och intelligens kombinerat med lekfullhet och nyfikenhet.
På Louvren och Orangeriet köpet jag några vykort, enbart med preferensen att de var tilltalande för mitt öga. Vackra motiv och vackra färger. När jag hemma tittade på dem igen såg jag att jag kunde placera ut dem vid de flesta teman i Li Edelkoorts nya färgkarta för Alcro designers AD10, som precis lanserats. Hur kan det stämma så fantastiskt bra? Slump eller nån slags känsla för att färgerna i 16-tals till tidigt 1800-talsmåleri känns väldigt aktuella? Ett vykort jag köpte på Orangeriet bröt mot dessa färger och det föreställer en målning i sockriga pasteller av Marie Laurencin men även det passade perfekt in i Li Edelkoorts superpastelliga tema Cocktail Birds. Så nära historien vi är hela tiden, även om vi ofta inte ser det, förstår det eller tänker på det. Jag vill se sammanhang mellan då och nu, vill ha med mig kunskap och referenser från duktiga människor i alla tider, men nu är det sen kväll efter att jag kommit från jobbdag i Stockholm, tvätt skall hängas och i morgon skall jag tidigt till Borås för att jobba på Nordiska.
Jag syr inte ett stygn, bara tänker på vad jag inte gör. Ett litet framsteg är att jag fått nytt starkrosa brodergarn till mitt lilla test-projekt. Garnagenten har jagat fram det åt mig och det fanns att hämta i affären Broderi & Garn på Drottninggatan i Göteborg. Stort tack för hjälpen, och nu måste jag sy klart innan jag tröttnar på det. Får se hur det går när inte tiden finns...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar