tisdag 5 november 2013

Växande höst och ny kvilt på gång

Har hur länge som helst velat ha en ekollonvas från Svenskt Tenn, men inte unnat mig eller kommit ihåg att man kan önska sig en sådan. Förra helgen köpte jag en eftersom jag blivit inspirerad av alla fallande ekollon som jag försökte undvika när jag var ute och tränade för några veckor sedan. Plockade hem några som börjat gro och här sitter ett i nya vasen. Den ger en spännande effekt genom glasets form och rötterna tar sig. Ett skönt tecken på växandets kraft och att efter höst och vinter kommer våren tillbaks.
Denna milda höst har balkongen stått fin hela oktober och inte förrän inför stormen förra veckan började jag plocka in pelargoner och klippte av mina två hortensia-blommor och satte i vas.
Persiljan, som blev helt uppäten av en larv som sedan kokongade in sig, klippte jag ner och nu är den fin igen. Gäller bara att komma ihåg att gå ut i mörkret och skörda till middagen.

Jag syr på en kvilt med temat I sommarens soliga dagar till nästa års NQT i Norge. Min bild heter Melancholia (efter Lars von Triers film om planeten Melancholia som krockar med jorden) och vill förmedla sensommarens lite bleka melankoli när varje dag känns som det kanske är den sista varma soldagen. Formatet, cirka 42 x 60, är lagom och bilden blir fin i liggande format. Bilder på work in progress kommer när jag kan fota en ljus dag för jag har svårt att få till fina textilbilder i inomhusljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar