tisdag 2 juli 2013

Bill Cunningham New York

Igår visades den på TV, filmen jag trodde jag skulle se på bio i vintras, men den gick inte upp i Göteborg. Jag hade tur som kollade programtablån för en gångs skull. En film att älska om man som jag är fascinerad av modevärlden. B. C. har fotograferat New Yorkers på gatan sen sent 60-tal och har haft en återkommande sida i New York Times sen 1978, plus fotat modevisningar och människor på galor i New York, alltid med fokus på skönhet och personlig stil. Han är hur gammal som helst (nästan, född 1929) men far om kring på sin cykel och plåtar analogt i Manhattans supertempo. Ända till för några år sen bodde han i en lite studio i Carnegie Hall, fylld av arkivskåp med ett litet loft där han sov bland mer arkiv och böcker. Han var en av de sista som flyttade ut då alla de underbara studios som funnits där skulle göras om till kontor. Om Carnegie Hall och husets tidigare och kvarvarande innevånare finns också en dokumentär som åtminstone jag både grät och rördes av när jag såg.www.lostbohemia.com
Hans kärlek till skönhet och stil och vackra kläder är helt unik och denne gamle man behandlas nästan som en kunglighet av de som känner till honom. Han är otroligt anspråkslös och bär nästan alltid en blå arbetsjacka, ursprungligen från Paris. Hans hela liv har kretsat runt modevärlden, först som modist och sen som "ögonblicksfotograf".www.zeitgeistfilms.com/billcunninghamnewyork

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar