torsdag 22 mars 2012

Vad var det jag tänkte på när jag loggade in här?

Har jag gjort något sett något hört något inspirerande? Det var varit väldigt tyst i min kreativa sfär den senaste tiden. Vi gör en mycket långsam rockad hemma. Dottern skall få vårt större arbetsrum och vi skall in i hennes lilla sovrum. Det kräver packning, rensning, så småningom målning och tapetsering och införskaffande av nya bokhyllor. Upp på väggarna upp mot taket så vi får lite plats över till bord och annat. Just nu är vi alltså i limbo, kartonger i vardagsrummet fyllda med böcker, tiskrifter och pärmar, inga inköp gjorda och borrfobin består. Vi behöver hjälp med våra hyllor och får det säkert också men de skall köpas först...
Nu vet jag var jag var i tankarna tidigare idag...Den bästa tiden i en stad är när det vårstädas. När man kan gå på rena ytor, utan grus och smuts. Luften lättar, ljuset återvänder, det känns ordnat och vänligt runt en. Tunnare skor, inte så mycket ylle, ljusa morgnar och eftermiddagar...kanske vaknar kreativiteten då?!
Jag smet från eftermiddagsjobb igår och gick till Textilmuseet i Borås. Där har just öppnat en utställning som visar Ingalill och Lars Sjöberg samling av quiltade sidentäcken från 1700-talet. Ungefär 30 fantastiska täcken i kinesiska sidentyger som ibland varit kjolar innan de fick sitt andra liv. Baksidor i kattuner och linnetyger. Jag kände jag att drogs tillbaks i tiden och förundrades över att de finns kvar idag. Underbart med personer som ser värdet och köper/räddar, tar hand om vårt kulturarv. Utställningen håller på över sommaren så det finns många chanser att se den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar