fredag 26 november 2010

Catch up catch up...


Det känns ibland som jag helt tappar min tillkämpade struktur. Splittrade tankar, nya krav som ställs, undervisning, jobb och privata åtaganden jagar runt varandra. Däremellan maniskt stickande på tröja i svart babykamelgarn. Kollektionsfunderingar...vad kan vi, vad gör vi, hur får vi ihop det? Idéer som tumlar omkring utan att riktigt få fäste.
Mitt i allt detta två inspirerande dagar i ett riktigt gråmulet och ruggigt Stockholm. Vårkänsla hos Annika på Studio Sankt Paul. 2011 är nära!
Vårkänsla hos Li Edelkoort på Berns, men då om vår och sommar 2012. Jag är inte en person som lätt hänfaller åt beundran, men Li Edelkoort beundrar jag. Hennes och hennes teams förmåga att känna av strömningar och genom sitt starka engagemang för jorden och dess tillstånd ge oss en känsla av att vi kan jobba mer hållbart, måste hitta nya sätt att producera både material och produkter, inte får ge upp och ta lättaste vägen och att skönheten inte alltid sitter i perfektion. Däremot att det är viktigt att vara kvalitetsmedveten och göra bra saker så vi kommer ifrån för mycket lågprisköp, slit (nej inte ens slit...tröttna skall det vara) och släng. Och estetiken i hela presentationen får en att få hjärtklappning!
Jag måste återigen slå ett slag för Happy Colour i PUB-huset. De har så mycket fina garner, och gillar man sköna färger och att sticka eller virka måste man bara gå dit! De har också 10% på allt under resten av året (tror jag det var). Jag köpte ett underbart ullgarn i olika toner av grått, rost och ullvitt som jag plötsligt kände för och som jag upptäckte passade precis till mitt halsband av knappar som jag hade på mig. Det skall bli långa handledsvärmare. EFTER att sista biten på kameltröjan är färdigskickad....broms på!
När jag lyssnade på Li och såg alla vackra bilder fick jag också inspiration till Lapphexornas nästa utmaning. Har redan skapat ett litet mentalt hål för att kunna tanketesta olika versioner av idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar