fredag 3 september 2010

Utmaningar i stort och smått


Utmaningar kan vara mycket olika. Att ta sig an en uppgift bara sådär rakt av utan att ha ett helt och starkt skyddsnät under sig är ibland skrämmande och ibland spännande. På skolan där jag undervisar kommer jag detta läsår att jobba med fler av eleverna, och med en del nya uppgifter. Det skall bli spännande och förhoppningsvis bra för eleverna. De skall ju inte behöva känna sig otrygga med sina lärares kunskaper och förmågor. Det är bara att hoppas att jag kan förmedla kunskap och inspiration och verktyg på ett bra och positivt sätt. Absolut en spännande yrkesutmaning för mig.
En utmaning i den mindre skalan, men inte mindre inspirerande, har varit den vi fick i min lapptäcksförening förra hösten. Vi fick köpa en rulle förvalda tyger, vi kunde välja på fem olika färgpaket. Till dessa fick vi sedan välja att sätta till ett eget tygval och sedan göra vad vi ville av det. Jag valde att göra en stor kudde och det tyg som jag lade till är en mild rosmönstrad gardin som jag hittat på Sarons Loppmarknad. Jag upptäckte när jag kom hem med de fint rullade tygremsorna, att de och rosorna liksom spelade med varandra och jag kände att jag ville låta de lappar jag skar till liksom smälta in i bakgrunden och samtidigt göra det gamla tyget mer spännande. Efter att ha sytt ihop ytorna har jag kviltat med "tråckelstygn" över hela ytan på framsidan och på baksidan har jag förstärkt bleka ränder i bottenmönstret med samma sorts stygn. Tekniken att kvilta så har jag fått inspiration till från Indien. Där syr de ihop flera lager av gamla slitna sari-tyger på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar