torsdag 25 februari 2010

Leve 10-gruppen!

På Formex-mässan i januari gick jag förbi 10-gruppens enkla men fina monter. En galen dröm i rosa och orange. Jag fick flashback-minnen till min barndom i slutet på 60-talet när jag fick följa med min mamma till en tygbod utanför Lidköping, där jag fick köpa ett tyg randigt just i de nyanser som 10-gruppen nu valt att nytrycka flera av sina mönster i. Jag använde det randiga tyget till Barbie-kläder, i sann 60-talsanda.
10-gruppen fyller 40 i år och firas med en utställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg mellan 28 maj och 26 september. Den utställningen vill jag inte missa.
Jag har 80-talsminnen av tygköp i butiken på Gamla Brogatan. Varje gång jag var i Stockholm måste jag bara gå dit och insupa alla sköna färger och mönster. Jag var ett riktigt fan.
10-gruppen har funnits med i mitt (inrednings)liv hela tiden sen dess, även om det just nu bara finns ett svartvitt grytunderlägg framme hemma. I mina tygförråd och i linneskåpet har jag dock större och mindre tygbitar eller fållade dukar liggande.
Återigen grattis till 40 år med stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar