torsdag 27 februari 2014

Mats Gustafson på Röhsska

Vi var många både på vernissagen och dagen efter då det var visning av utställningen. Mats Gustafson har funnits i modevärlden sedan 80-talet och jobbar fortfarande med sina häftiga tuschteckningar och akvareller samtidigt som han även har en annan motivvärld vid sidan om. Att se hans modeteckningar och andra bilder i två salar på museet är både inspirerande och en skönhetsupplevelse, för hans stil är så läcker och sparsmakad. Röhsska har tagit fram tre affischer till utställningen och hängt dem så vackert tillsammans så jag kunde inte låta bli att köpa alla tre. Mitt problem är att vi inte har så mycket väggyta och jag går nu runt och mäter med ögonen och funderar var de kan få plats då jag vill hänga alla tre lika fint som de gjorde. Vi var också många som köade för att få en signerad affisch eller bok efter visningen.



Jag funderade på vad jag kunde ha kvar av modemagasin eller utriva reportage där hans teckningar finns kvar och dök ner i min låda med 80-talsbilder och reportage och visst, där fanns ganska mycket både från gamla Clic och italienska Vogue plus några franska tidningar. Jag fick mig också en 80-tals modedusch som inte var helt fel. Jag dissar ju ofta 80-talet och då framför allt de fula färgerna och hemska axlarna och gräsliga frisyrerna, men de bilder jag sparat innehöll många fina ytterplagg och tydligen tyckte jag även då om den mer maskulina stilen med coola herrskor och sköna material, och det fanns många sådana bilder och reportage i min låda. Sen började ju också Yohji Yamamoto och Rei Kawakubo komma fram under det sena 80-talet och de var spännande att se redan då. Gårdagen blev alltså avstamp i en liten men inspirerande tidsresa.
Om du inte känner till eller kommer ihåg Mats G kan du googla hans namn och där finns en mängd fina bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar