lördag 27 november 2010

Lättpåverkad?




För någon vecka sen gjorde jag som jag ofta tänker, jag tog med mig och tog fram min kamera på väg till kontoret. Såg löv och is och vackra dämpade färger. Och se här min senaste inspirationshög... svarta kamelgarnet, fina halsbandet av i sig fula knappar och mitt nya garn...omedveten påverkan eller bara slumpen?
Jag har funderat rätt mycket på begreppet höstfärger den senaste tiden, och en slutsats jag dragit är att modevärlden lite generaliserat idag ser mer sofistikerat på färger än tidigare. Jag har aldrig tyckt om begreppet höstfärger tidigare i livet, för det har för mig stått för den traditionella blandning av rött, senapsgult, rost och kallt grönt som alltid dök upp i alla "vanliga" klädbutiker förut och alltid fick mig att slå bakut. Så himla fult och tråkigt så man bara kunde kräkas åt det. Nuförtiden har vi vackra bruna färger, vackra blå färger, dimmiga pasteller, många olika grå toner och en helt annan möjlighet att sätta ihop vackra kombinationer av färger och nyanser. Till detta finns kaxiga klara färgnyanser som lyser upp på ett lekfullt sätt. Och så fräscht krispigt vitt att bryta av med. Känns som vi kommit en lång väg från att färgmässigt se "höst" på samma sätt varje år. Eller har jag tunnelseende och bara ser det jag vill se? Nåväl, i så fall tycker jag om min tunnel.

1 kommentar: