måndag 12 juli 2010

Bag-in-handbag



Ett litet snabbprojekt till min nya handväska. Den är "raw", alltså den är inte inredd med mer än ett blixtlåsfack, då den är tillverkad av skinn rakt igenom. Inuti har man skinnets baksida och det ger en skönt genuin känsla och en härlig skinndoft varje gång man hanterar den. Dock, att rota runt efter nycklar och annat smått känns lite jobbigt, så nu har jag sytt en liten påse att ställa ner i väskan, där nycklarna blir lättare att komma åt.
Något av det roligaste med att vara Lapphexa är att man tar sig för att jobba med tyger och mönster, att kombinera och fundera på nya sätt att matcha ihop olika tyger för att skapa olika uttryck. Jag njuter av att hålla på, att få en idé till ett färguttryck och sedan tänka ut vad som skulle kunna passa ihop och först därefter börja plocka och leta efter möjliga tygkombinationer som kan få fram det jag är ute efter. Till min lilla bag-in-handbag ville jag ha en rustik och lite dov känsla till det bruna skinnet och som vanligt älskar jag att blanda gammalt med nytt, här lappar från ett gammalt klänningsliv, ett småblommigt tyg jag fick från England på 70-talet, ett randigt Kaffe Fasset tyg tillsammans med några olika nyare kvilttyger. Fodret är från en utrensad tygkollektion jag hittade på jobbet. Denna sommar går i lappsömnadens tecken, vilket är nytt för mig, och väldigt njutbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar