onsdag 28 juli 2010

antik-och loppis-shopping



Jag försöker ha en slags checklista i huvudet när jag går på loppmarknader eller i antikaffärer. Ibland söker jag textiler, ibland möbler, ibland lampor och ofta söker jag efter keramik och porslin. Fina blomkrukor och ytterkrukor försöker jag också titta efter, men de är svåra att hitta nuförtiden. Det mesta är slit-och-slängkrukor i massproduktion från Fjärran Östern.
Det värst är om man söker flera saker och skall försöka hålla dem i huvudet. Det bästa är om man bara går efter näsan och inte söker något speciellt. Nu på vår resa var vi på några olika ställen och kollade. Ofta fastnar både min man och jag vid keramiken. Denna gång kom vi hem med fina saker. Fynd var det kanske inte, eller så har prisbilden helt runnit ifrån mig, men de var fina och inte jättedyra. Det är så roligt med mönster och dekorer och fina färgkombinationer. Vi hittade tre blåbrundekorerade saker, se undersidan av det bladmönstrade Uppsala Ekeby-fatet...alldeles lysande blått. Sen är jag lite svag för mer romantiska mönstrade saker från Laholm, Alingsås, Ystad (som det andra stora fatet), och säkert några fler tillverkare. Det är skönt med ett mer dekorativt blommande uttryck utan att det är för "gammalblommigt".

1 kommentar:

  1. Mums, dregel, dregel......fiiiina saker! Så kul när man hittar en riktigt bra loppis!!!
    Förresten, ska du upp på Formex mässan? Jag har precis bestämt mig att jag ska dit, så om du är där kanske vi kan ta en fika eller nått?

    SvaraRadera