söndag 20 maj 2012

Nordisk Quilt Träff i Ålborg, Danmark

 Morgon dag två. Första dagen en djupdykning i utställningen och många foton på fräcka verk, intressanta tekniker och vackra färgkombinationer som jag sparar som inspiration och memo för teknik och kviltning. Mest Art Quilts på utställningen. En tydlig trend. Vad som förekom i stor mängd på dessa var Bali-tyger (för er som inte vet är det en slags batikmönstrade tyger  som finns i en mängd mönstringar och färgnyanser, de är mycket tacksamma att arbeta med och nästan alla verkar älska dem) och egenhändigt färgade och tryckta tyger, lager på lager, råa kanter, tyll och tunna varptrikåer och naturligtvis broderade detaljer, pärlor och paljetter. Stor skicklighet i maskinkviltning verkar vara en förutsättning för dessa verk. När jag nu reflekterar så var de flesta verken maskinkviltade. Kanske ett tecken i vår tid, vi måste hinna så mycket och att då sitta och kvilta för hand är väldigt tidsödande.
Tillbaks till dag två. Visst är det fint att se de rödvita avspärrningsbrädorna? Som svensk med vår vanliga blågula problematik är det skönt att se hur lätt man kan jobba med rött och vitt utan att det känns besvärande nationalistiskt.
 Ålborg är en stad i förvandling. utan att veta så anar jag samma läge som i Göteborg med en hamn som fått ändrad betydelse. Nu utvecklas hamnområdet med ombyggnad och nybyggnad och promenadstråk och ny arkitektur.
 Utsikt från NQTs utställningshall. Där skulle hållas en barnfestival på lördagen, därav de färgglada träddekorationerna. De skapade en skön kontakt mellan natur och kultur. Vi funkar ihop!
 Utsikt uppåt i NQTs utställningshall. Fräck belysning och mycket bra ljus på alla utställda verk.

Ett skyltfönster på varuhus i stadens centrum. Skönt att se lapptäcken inflyttade i "verkligheten". Att se hur fint dekoratören plockat ihop nutida design med hantverksprodukterna och uppdaterat dem till fungerande form och funktion.

Efter en förmiddag med inköp av framför allt blåvita tyger (förhoppningsvis till utställning nästa sommar på Mölndals Museum) mådde jag helt illa av alla färg- och synintryck och var tvungen att rensa hjärnan från kviltvärlden. Tog en promenad in till centrum och köpte danska Elle och Cover innan jag satte mig på ett litet fik för lunchsallad och STOR caffe latte och vilade ögon och själ med catwalkbilder från de stora modehuvudstädernas vårvisningar. I den världen känner jag mig helt bekväm och njuter av fantastiska färgkombinationer och mönster och plagg. Jag vill hitta en väg för mig där jag kan kombinera influenser från mode, konst och lapptäcken och där jag kan existera med mitt färg- och formspråk.
Omslaget till danska Elle, som jag sett redan tidigare i Sverige, var så vackert så när jag kom tillbaks till NQT började jag scanna butikerna efter tyger i nyanser som stämde med de trött gammalrosa, skönt blekt aquaturkos och lyckligt orangerosagula nyanserna som fanns i fotot. Kaffe Fasset, som jag dag ett INTE kände för, var den som matchade bilden bäst och jag köpte två tyger med sköna mönster och rätta nyanser. Skönt att man är flexibel och kan vända kappan om inte efter vinden, så efter inspirationen man får!
Tack och hej från Ålborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar