torsdag 27 februari 2014

Mats Gustafson på Röhsska

Vi var många både på vernissagen och dagen efter då det var visning av utställningen. Mats Gustafson har funnits i modevärlden sedan 80-talet och jobbar fortfarande med sina häftiga tuschteckningar och akvareller samtidigt som han även har en annan motivvärld vid sidan om. Att se hans modeteckningar och andra bilder i två salar på museet är både inspirerande och en skönhetsupplevelse, för hans stil är så läcker och sparsmakad. Röhsska har tagit fram tre affischer till utställningen och hängt dem så vackert tillsammans så jag kunde inte låta bli att köpa alla tre. Mitt problem är att vi inte har så mycket väggyta och jag går nu runt och mäter med ögonen och funderar var de kan få plats då jag vill hänga alla tre lika fint som de gjorde. Vi var också många som köade för att få en signerad affisch eller bok efter visningen.



Jag funderade på vad jag kunde ha kvar av modemagasin eller utriva reportage där hans teckningar finns kvar och dök ner i min låda med 80-talsbilder och reportage och visst, där fanns ganska mycket både från gamla Clic och italienska Vogue plus några franska tidningar. Jag fick mig också en 80-tals modedusch som inte var helt fel. Jag dissar ju ofta 80-talet och då framför allt de fula färgerna och hemska axlarna och gräsliga frisyrerna, men de bilder jag sparat innehöll många fina ytterplagg och tydligen tyckte jag även då om den mer maskulina stilen med coola herrskor och sköna material, och det fanns många sådana bilder och reportage i min låda. Sen började ju också Yohji Yamamoto och Rei Kawakubo komma fram under det sena 80-talet och de var spännande att se redan då. Gårdagen blev alltså avstamp i en liten men inspirerande tidsresa.
Om du inte känner till eller kommer ihåg Mats G kan du googla hans namn och där finns en mängd fina bilder!

onsdag 19 februari 2014

NQT Norge inställt

Ett hörn i vårt lilla vardagsrum, för färgernas skull
Det var tur att jag hann avsluta mitt bidrag till NQT innan de beslöt sig för att ställa in mötet, annars hade jag kanske lagt det åt sidan och inte avslutat ordentligt.
Denna gång skulle det bara blivit två år mellan mötena på grund av att Norges nationaldag krockar med Kristi Himmelfärdshelgen nästa år. Jag är övertygad om att det hade varit bättre att skjuta evenemanget ett år framåt i tiden. Vi har en tendens i dagens samhälle att överdosera allt och aldrig hinna längta efter något. Well well. Synd bara om de som jobbat med evenemanget och planerat. Nu blir det kanske om två år till i alla fall. Vi får se.
I går kväll tittade jag på nån av alla TV-kanaler mellan tio och halv elva. Det var ett inslag (säkert ett par år gammalt) om konstnärer som på något sätt samarbetar med modevärlden eller gör konst av mode / mode av konst. Det var intressant. Speciellt en engelsk skulptör som verkade i Milano och gjorde möbler och smycken och även bilder (mer som grafiska reliefer) var spännande. Jag blev inspirerad, men också lite avundsjuk på deras verkstäder och ateljéer och allt de gjort och gör. Kan man bända och vrida sig till större produktivitet, eller bättre kvalitet?
Nu går jag igång med ett litet testprojekt, som jag skall visa upp så snart jag har något att visa.

onsdag 12 februari 2014

MELANCHOLIA

Min kvilt till NQT i Norge är klar. Det gemensamma temat är I sommarens soliga dagar, vilket först fick mig att känna Nej tack, gud så tråkigt!, men som vanligt tycker jag om att brottas med förutsättningarna och efter ett tag tänkte jag bort alla schabloner som dök upp och koncentrerade mig på MIN inspiration. När jag läste om detta i Rikstäcket hade jag just sett Lars Von Triers film Melancholia. Filmen slutar med att planeten Melancholia krockar med jorden. I filmen finns ett blekt ljus, det är varmt och där finns en stark känsla av oro och undergång. Ute i verkligheten hade sommaren just passerat och eftersom min favoritsommarmånad är augusti, ville jag samla och försöka förmedla känslan av att sommaren går mot sitt slut, solen är stor, står lite lågt, himlen är lite blekare. Samtidigt som det är en tid av lugn, den värsta sommarpressen har passerat och man njuter av varje stund man kan hålla kvar sommaren, så går den obevekligt mot sitt slut, och man vet att mörkret närmar sig och att man måste överleva en vinter en gång till.
Här nedan följer min tolkning av temat. Formatet 42 x 60 (2 A3-blad) var mycket behändigt att jobba med, inte for stort, inte för litet. Jag vill också passa på att tacka Anita Fors och hennes blogg Taktil Textil för den klargörande beskrivningen hur man gör en tre-delad kanal. Det var lätt att följa hennes tydliga instruktioner och skönt att slippa fundera själv. Jag hoppas jag gjort rätt...
Det känns fint att brodera dit namn och adress. 

Speciellt glad åt att jag hittade rent vita paljetter, och de stora gulgröna.

En close-up